Co to jest komputer? Urządzenia wejścia i wyjścia komputera.
Nacobezu:
Wiem, co to jest komputer.
Potrafię rozróżnić elementy zestawu komputerowego,
Potrafię rozróżnić elementy zestawu komputerowego,
Podać ich
przeznaczenie.
Tworzymy programy, w których wykorzystujemy powtórzenia , pętlę w pętli
Tworzymy program obliczający średnią
Fotorelacja z Dnia Nowych Technologii w Edukacji - 21 marca 2018 r.
Szkoła Podstawowa nr 30 im. Króla Kazimierza Wielkiego
zaprasza uczniów, rodziców i nauczycieli na warsztaty
zorganizowane w ramach Dnia Nowych Technologii w Edukacji, które odbędą się 21 marca 2018 r.:
10.00 – 11.30 –
Warsztaty dla uczniów przeprowadzone zostaną przez uczniów klas 7 i uczniów
gimnazjum metodą Uczymy innych w czterech równoległych grupach:
I grupa – kreatywne warsztaty z klockami LegoWedo2 dla uczniów klas 1-4, podczas których uczniowie poznają nowe pojęcia z robotyki i zdobędą umiejętność konstruowania i sterowania robotem, rozwiązywania problemów. Uczniowie na zajęciach zbudują swojego robota z wykorzystaniem silnika, czujników i innych klocków lego dostępnych w zestawie, stworzą swój pierwszy program sterujący robotem w aplikacji LegoWedo2.
II grupa – pozna aplikacje wprowadzające do nauki kodowania: Kodable, Lightbot, RunMarco, oraz stronę Code.org, która uczy programowania od podstaw. (warsztaty dla uczniów klas 1-3 jak również 4-7 i gimnazjum)
III grupa – warsztaty dla uczniów klas 1 – 3 – uczniowie dowiedzą się w jaki sposób działa mały sprytny robot Ozobot wyposażony w koła i czujniki kolorów, dzięki którym rozpoznaje sekwencje kolorowych linii. Poznają tabelę kodów i stworzą swój pierwszy program dla Ozobota za pomocą kolorowych flamastrów.
IV grupa – warsztaty dla uczniów klas 4-7 i gimnazjum – pokaz możliwości robotów mBotów, dyskoteka robotów, testujemy jazdę po linii, programujemy robota sterowanego za pomocą strzałek z klawiatury, skręcamy przy zastosowaniu różnej prędkości silników, bawimy się kolorami, dźwiękami.
I grupa – kreatywne warsztaty z klockami LegoWedo2 dla uczniów klas 1-4, podczas których uczniowie poznają nowe pojęcia z robotyki i zdobędą umiejętność konstruowania i sterowania robotem, rozwiązywania problemów. Uczniowie na zajęciach zbudują swojego robota z wykorzystaniem silnika, czujników i innych klocków lego dostępnych w zestawie, stworzą swój pierwszy program sterujący robotem w aplikacji LegoWedo2.
II grupa – pozna aplikacje wprowadzające do nauki kodowania: Kodable, Lightbot, RunMarco, oraz stronę Code.org, która uczy programowania od podstaw. (warsztaty dla uczniów klas 1-3 jak również 4-7 i gimnazjum)
III grupa – warsztaty dla uczniów klas 1 – 3 – uczniowie dowiedzą się w jaki sposób działa mały sprytny robot Ozobot wyposażony w koła i czujniki kolorów, dzięki którym rozpoznaje sekwencje kolorowych linii. Poznają tabelę kodów i stworzą swój pierwszy program dla Ozobota za pomocą kolorowych flamastrów.
IV grupa – warsztaty dla uczniów klas 4-7 i gimnazjum – pokaz możliwości robotów mBotów, dyskoteka robotów, testujemy jazdę po linii, programujemy robota sterowanego za pomocą strzałek z klawiatury, skręcamy przy zastosowaniu różnej prędkości silników, bawimy się kolorami, dźwiękami.
12.00 – 16.00 – Warsztaty
dla nauczycieli pt.: „Programujemy w środowisku Baltie, budujemy, czarujemy i programujemy”, których celem jest zwiększenie kompetencji w zakresie nauczania
programowania. Nauczyciele poznają trzy tryby: Budowanie, Czarowanie,
Programowanie/Nowicjusz i Zaawansowany. Nauczą się tworzyć sceny według
algorytmu w trybie Budowanie i Czarowanie, tworzyć proste programy w trybie
Programowanie / Nowicjusz oraz tworzyć procedury w programie w trybie
Programowanie / Zaawansowany.
Bezpieczny Internet
Godzina Kodowania w SP 30 im. Króla Kazimierza Wielkiego w
Lublinie
Projektujemy multimedialne kartki świąteczne
W tym roku największa inicjatywa edukacyjna jaką jest Godzina
Kodowania organizowana jest w ramach
Tygodnia Edukacji Informatycznej w okresie od 4 do 10 grudnia 2017 r.
Mottem tej inicjatywy jest: "Każdy uczeń w każdej szkole powinien mieć możliwość
nauki informatyki" Hadi Portavi - inicjator Godziny Kodowania. Uczniowie naszej szkoły też dołączyli do tej akcji i w tych dniach rozwiązywali zadania ze strony https://code.org/ .
Kodowali zarówno uczniowie klas siódmych jak i czwartych.
Dzień z Technologią w SP 30 w Lublinie
Spotkania TIK-owe w ramach Dnia z Technologią odbyły się 13 listopada
2017 r. Poszczególne klasy zwiedzały stanowiska
uczniowskie przygotowane w salach lekcyjnych przez uczniów pod kierunkiem
nauczyciela wdrażającego nowe technologie. Harmonogram zwiedzania stoisk został
tak opracowany, żeby jak największa liczba uczniów mogła skorzystać z
przygotowanych warsztatów.
Celem tak zorganizowanego „Dnia z Technologią” było zachęcenie uczniów do wykorzystywania
internetu i urządzeń mobilnych w sposób praktyczny i świadomy w szkole i poza
nią. Podczas tego dnia uczniowie zobaczyli, jak nauczyciele na różnych
przedmiotach wykorzystują Internet i urządzenia mobilne.
W sali 203
odbyły się pokazy mBotów – przygotowanie przez uczniów klasy 7b uczestników koła kodujemy
w 30, pod kierunkiem p. Joanny Poniatowskiej
Uczniowie klasy 7b pokazali przybyłym klasom
jak działa robot mBot, w jaki sposób można nim sterować za pomocą bezpłatnego,
dostępnego w polskiej wersji językowej,
programu mBlock, podobnego do Scratcha 2.0, ale dodatkowo wyposażonego w bloczki
z poleceniami do programowania robotów. Pokazali swoje pierwsze programy
sterujące robotem, dzięki temu robot może poruszać się do przodu, do tyłu,
skręcać w lewo, w prawo. Pokazali w jaki
sposób zaprogramowali efekty świetlne i dźwiękowe w radiowozie policyjnym.
Następnie pokazali dyskotekę robotów, co bardzo się podobało uczniom. Po tych
krótkich pokazach zaprosili młodszych kolegów z klas 1 -3 do sterowania robotem
za pomocą programu stworzonego w aplikacji mBlock. Każdy mógł spróbować jak robot
skręca, jedzie do przodu, do tyłu czy w lewo.
Uczniowie pokazali również swoim kolegom i
koleżankom jakie czujniki posiada mBot i
w jaki sposób z tych czujników korzysta, a następnie zaprezentowali jak robot pokonuje trasę w
kształcie ósemki, jak omija przeszkody jeżdżąc po sali.
Po tych interaktywnych pokazach przyszedł
czas na ćwiczenia dla uczniów klas 1-3, uczące przede wszystkim logicznego
myślenia, a także wielu umiejętności matematycznych jak dodawanie, odejmowanie, symetria, odczytywanie
współrzędnych. Nie zabrakło też różnego rodzaju łamigłówek i gry w szachy.
Dla uczniów
klas siódmych z
kolei zaprezentowali swoje programy napisane w C++ w aplikacji CodeBlock. Pokazali program, który oblicza sumę dwóch
liczb, iloczyn, iloraz, pole prostokąta.
Na korytarzy
przy sali 203
Pokazy z robotami zostały przygotowane przez uczestników koła
Kodujemy w 30 pod kierunkiem p. Joanny Poniatowskiej. Uczniowie, pasjonaci
nowych technologii, pokazali uczniom, że programowanie i robotyka może być
świetną zabawą, pasją, która w przyszłości może przyczynić się do zdobycia
ciekawego, intratnego zawodu.
Stanowisko z robotami Dash o Dot:
Uczniowie zaprezentowali zgromadzonym, że
roboty Dash i Dot potrafią się poruszać
do przodu, do tyłu, skręcać w prawo i w lewo, poruszać głową, mówić, zmieniać
światła. Reagować na głos czy wykrywać przeszkody z przodu i z tyłu za pomocą
czujników. Uczniowie zademonstrowali
również zebranym, jak działają ich własne programy, w których zastosowali
zmienne i funkcje. Podczas prezentacji możliwości Dasha wszyscy zgromadzeni
mogli chociaż na chwilę dotknąć, przekonać się co potrafi i w końcu przytulić
robota Dota. Po tych prezentacjach
włączyli uczniów klas 1-3 do zabaw matematycznych, podczas których Dash uczył
dodawania.
Stanowisko z robotem Ozobotem
Uczniowie
odpowiedzialni za aktywności na tym stanowisku, najpierw zapoznali zebranych z
robotem Ozobotem, najmniejszym robotem, który tak wiele potrafi. Wyjaśnili
zgromadzonym, ze Ozobot wyposażony jest
w koła, czujniki, dzięki którym
rozpoznaje kody czyli sekwencje kolorowych linii. Wystarczy użyć kolorowych
flamastrów , aby robot poruszał się w odpowiednim kierunku,
z odpowiednią szybkością jazdy. Mały robocik potrafi też odczytać kody ułożone w aplikacji ozoblokly.
Uczniowie zaprezentowali zebranym, jak robot porusza
się po narysowanej kolorowymi flamastrami trasie. Cieszy też efektami
świetlnymi. Następnie pokazali zebranym jak z robotem można poznawać zamki
Kazimierza Wielkiego. W tym celu uczniowie zbudowali makietę z konturem Polski
i umieszczonymi przestrzennymi zamkami
wybudowanymi za czasów Kazimierza Wielkiego. Z lewej strony makiety znalazły
się też najważniejsze informacje o budowlach.
Następnie uczniowie sami projektowali na białych kartkach trasy dla
Ozobota, stosując kolorowe kody. Ten malutki robocik wprowadza dzieci w świat
nowych technologii, a jego możliwości nauki są nieograniczone, można poznawać
świat ten najbliższy Lublin, jak również Polskę, uczyć się matematyki, języka
polskiego, czy wymyślać historyjki .
Pokazy
robotyki pokazały, że można się bawić i równocześnie zdobywać nowe umiejętności programistyczne,
logicznego myślenia, rozwijać kreatywność.
Kodowanie
Sudoku obrazkowe
http://www.matzoo.pl/lamiglowki/obrazkowe-minisudoku-poziom-1_39_398
http://www.matzoo.pl/lamiglowki/sudoku-poziom-2-latwiutki_39_297
Dodawanie w zakresie 20
https://www.digipuzzle.net/minigames/mozaics/mozaics_zero_to_twenty.htm?language=english&linkback=..%2F..%2Feducation%2Findex.htm
Rozpoznajemy litery
https://www.digipuzzle.net/minigames/mozaics/mozaics_alphabet.htm?language=english&linkback=..%2F..%2Feducation%2Falphabet%2Findex.htm
Dodawanie do 10
https://www.digipuzzle.net/minigames/mozaics/mozaics_zero_to_ten.htm?language=english&linkback=..%2F..%2Feducation%2Fmath-till-10%2Findex.htm
Ułóż według kodu
https://www.digipuzzle.net/minigames/mozaics/mozaics_copy.htm?language=english&linkback=..%2F..%2Feducation%2Fkindergarten%2Findex.htm
Lustrzane odbicie
https://www.digipuzzle.net/minigames/mozaics/mozaics_mirror.htm?language=english&linkback=..%2F..%2Feducation%2Fkindergarten%2Findex.htm
https://www.digipuzzle.net/minigames/mozaics/mozaics_mirror.htm?language=english&linkback=..%2F..%2Feducation%2Fkindergarten%2Findex.htm
Odczytywanie współrzędnych
https://www.digipuzzle.net/minigames/mozaics/mozaics_grid.htm?language=english&linkback=..%2F..%2Feducation%2Fmath%2Findex.htm
https://www.digipuzzle.net/minigames/mozaics/mozaics_grid.htm?language=english&linkback=..%2F..%2Feducation%2Fmath%2Findex.htm
Budowanie według wzoru
https://www.digipuzzle.net/minigames/build/build_animals.htm?language=english&linkback=../../education/games/index.htm
https://www.digipuzzle.net/minigames/build/build.htm?language=english&linkback=../../education/games/index.htm
Tangramy
https://www.digipuzzle.net/minigames/tangram/tangram_animals.htm?language=english&linkback=../../education/games/index.htm
https://www.digipuzzle.net/minigames/tangram/tangram_shapes.htm?language=english&linkback=../../education/games/index.htm
Droga do skarbu
http://grydladzieci.edu.pl/zamyslone_wzgorze/gry_matematyczne/mapa_skarbu.html
Materiały do kodowania z Bożym Narodzeniem w tle
https://www.digipuzzle.net/education/christmas/index.htm
Kodable - program umożliwiający naukę kodowania poprzez wprowadzenie fabuły. Gracz musi zapanować nad włochatym stworkiem i pomóc mu poruszać się w labiryncie
https://game.kodable.com/hour-of-code#
W krainie robotów - Lightbot
http://lightbot.com/flash.html
RunMarco
Code.org
https://code.org/
https://studio.code.org/hoc/1
http://pisupisu.pl/3/klawiatura/trzyliterowa-mieszanka
http://pisupisu.pl/klasa3/wymieniamy-z-przesuwanka
http://klasoteka.pl/category/dla-dzieci/matematyka/
http://www.superbelfrzy.edu.pl/gry-edukacyjne/mobilne/aplikacje-mobilne/
https://studio.code.org/hoc/1
http://pisupisu.pl/3/klawiatura/trzyliterowa-mieszanka
http://pisupisu.pl/klasa3/wymieniamy-z-przesuwanka
http://klasoteka.pl/category/dla-dzieci/matematyka/
http://www.superbelfrzy.edu.pl/gry-edukacyjne/mobilne/aplikacje-mobilne/
https://quizlet.com/live i wprowadzić kod,
Kolejne zajęcia w ramach Code Week 2017 w naszej szkole
Europejski Tydzień Kodowania w naszej szkole
W bieżącym roku szkolnym zajęcia koła „Kodujemy w 30” zostały
wzbogacone o zajęcia z robotyki, ponieważ na potrzeby zajęć szkoła zakupiła 4
roboty mBoty.
18 paździenika 2017 r.
W ramach Europejskiego Tygodnia Kodowania uczniowie klas VII ze Szkoły
Podstawowej nr 30 im. Króla Kazimierza Wielkiego w Lublinie, na zajęciach koła „Kodujemy
w 30” zmontowali różowe i niebieskie roboty mBoty, poznali budowę a następnie zainstalowali
aplikację mBlock na laptopach. Poznali środowisko
programistyczne mBlock i sposoby budowania programów blokowych. Podczas zajęć
uczniowie korzystali z czterech bloków służących do tworzenia skryptów:
Zdarzenia, Kontrola, Wyrażenia i Roboty. Nowością dla uczniów był blok Roboty.
Uczniowie dowiedzieli się, że bloki z tej kategorii służą do tworzenia skryptów,
które umożliwiają sterowanie robotem, reakcję na zdarzenia, oraz tworzenie
zdarzeń z zastosowaniem elementów robota takich jak np. czujniki. Poznali bloki
odpowiedzialne za sterowanie silnikami robota: „jedź ……. z prędkością …”, który
odpowiada za sterowanie dwoma silnikami jednocześnie oraz „ustaw prędkość silnika ... na …”, który
odpowiada za sterowanie jednym wybranym
silnikiem.
Uczniowie po zapoznaniu się z interfejsem programu, w zespołach stworzyli
pierwszy program, który umożliwił ruch mBota do przodu, do tyłu oraz jego zatrzymanie.
Następnie przyszedł czas na programowanie efektów świetlnych i dźwiękowych.Trzeci Certyfikat Code Week 2017 dla naszej szkoły
Miło mi poinformować, że za aktywne uczestnictwo, w roku
szkolnym 2016/2017 w IV edycji programu Mistrzowie Kodowania, realizowanego z uczniami
na zajęciach koła „Kodujemy w 30” prowadzonego przez p. Joannę
Poniatowską, nasza szkoła otrzymała Ceryfikat.
II zajęcia - 20.09.2017 r.
Na pierwszej godzinie zajęć uczniowie poznali małego robota
Ozobota. Ten miniaturowy robot może wiele. Jak się okazało rozpoznaje nie tylko
czarne ale i kolorowe linie, a w dodatku zapala lampkę LED w swojej kopule w
kolorze linii. Potrafi też rozpoznawać kolorowe kody, które spotka na swojej
drodze. Dzięki temu uczniowie mogli już na pierwszych zajęciach wydawać
Ozobotowi polecenia za pomocą narysowanych kodów. Na początku były to proste
polecenia dotyczące szybkości z jaką ma się poruszać robot („jedź wolno”, „jedź
szybko”, „pauza 3 sekundy’, „turbo prędkość”).
Podczas drugiej godziny zajęć uczniowie poznali środowisko programistyczne CodeBlocks, napisali pierwszy program w C++, dowiedzieli się co to są instrukcje wejścia/wyjścia.Poznali typy danych i operatory matematyczne.
Europejski Tydzień Kodowania - 7 -22 października 2017 r.
Code Week –
to Tydzień Kodowania podczas, którego w całej Europie odbywają się wydarzenia
dotyczące kodowania, jest to czas poświęcony na upowszechnianie programowania
poprzez organizację warsztatów, szkoleń albo innych wydarzeń. W tym roku
Europejski Tydzień Kodowania odbędzie się w dniach 7 – 22 października 2017 r.
W naszej
szkole zajęcia, prowadzone przez p. Joannę Poniatowską w ramach Europejskiego Tygodnia
Kodowania, odbędą się w piątek 13 października 2017 r. w godz. 13.35 – 15.10 a
także w środę 18 października 2017 r. w godz. 15.10 – 16.50.
I zajęcia
Pierwsze zajęcia koła komputerowego Kodujemy w 30 odbyły się 06.09.2017 r.
Po ustaleniu zasad pracy uczniowie poznawali tajniki
programowania uczestnicząc w kursie Minecraft udostępnionym na stronie https://code.org/. Kurs ma przyjazny
interfejs, uczniowie tworzą komendy na zasadzie przeciągnij upuść, a po utworzeniu
skryptów od razu mogą sprawdzić efekt swojej pracy. Cały kurs jest w języku
polskim, każdy etap poprzedzony jest materiałem instruktażowym, co dodatkowo
ułatwia pracę uczniom.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz